Rituals | Raymond Cloosterman

Traditiegetrouw spreekt de Marketeer of the Year op het Grote Marketing congres. Zo ook dit jaar Raymond Cloosterman, CEO van Rituals Cosmetics.

Cloosterman noemt zichzelf een ondernemende, maar het is ook nog een enorm succesvolle marketeer, oordeelde de jury tijdens de Dutch Marketing Awards. ‘Rituals behaalde successen op de drie marketingpijlers: distributie, innovatie en campagnes. Cloosterman zelf ging zich in 2018 meer focussen op creatieve ideeën. Alles wat dit bedrijf doet is terug te leiden tot de merkfilosofie, waarin het transformeren van alledaagse handelingen tot rituelen centraal staat. Het leidde tot enorme successen waarin het bedrijf de komende jaren door de magische grens van 1 miljard moet gaan. Met een ongelofelijke drive en groot denken brengt deze man zijn bedrijf tot grote hoogten.’

over Raymond Cloosterman
Raymond Cloosterman (geboren op 17 augustus, 1964), founder en CEO van Rituals Cosmetics, is ondernemer, merkenbouwer en bedrijfseconoom.

In 1988 begon Cloosterman bij Unilever, na een studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij leerde bij de voedings- verzorgingsmiddelenproductent het marketingvak. Eind jaren 90 was Cloosterman een hooggeplaatste manager bij Unilever: in 1998 werd hij vice president New Business. Voor zijn nieuwe baan als marketingdirecteur mocht hij op tournee voor een half jaar, indrukken opdoen voor nieuwe producten. Na bezoeken aan de tempels in India, badhuizen in Turkije en boetieks in New York en Parijs kwam daar een compleet uitgewerkt businessplan uit rollen. Dat was zo goed, vond hij, dat hij het zelf buiten Unilver wilde realiseren. In 2000 lanceerde hij Rituals.

Vanuit de kelder van een Amsterdams grachtenpand werkte hij samen met een klein maar gepassioneerd team bij de opening van de eerste Rituals-winkel in Amsterdamse winkelstraat Kalverstraat. Met zijn unieke combinatie van huidverzorging, bodycosmetica, waardevolle make-up en producten voor thuiszorg, verenigt Rituals geavanceerde technologie met oude tradities uit het Verre Oosten. Het biedt een exclusief aanbod van betaalbare producten die alledaagse dingen zoals douchen, scheren en het drinken van thee veranderen in meer zinvolle zaken.

In de afgelopen negentien jaar is het kernconcept uitgegroeid tot een internationaal succesverhaal. Rituals Cosmetics streeft ernaar om in de komende vijf jaar 1.000 winkels over de hele wereld te realiseren.

Raymond Cloosterman is getrouwd en heeft vier kinderen.